Förändring hos Garmin FR 235 - Löpning
Löpning Kläder, Skor & Prylar 25 inlägg 6642 visningar

Förändring hos Garmin FR 235

1967 • Göteborg
#1
20 oktober 2017 - 15:16
Gilla 
Hej,
Hoppas det är forum för min fråga, annars får den flyttas eller raderas?!

Men sedan en tid tillbaka, vet inte exakt när, men verkar ha kommit med någon uppdatering av mjukvaran, så har min klocka slutat prata med mig. Nej, men skämt åsido, så tidigare så fick jag varvtider (varje km) i lurarna. Musiken eller ljudboken tonades ner och jag fick information om vilket varv, tempo och så, i öronen. Detta tycker jag var mycket bekvämt och peppande. Nu får jag inte det längre?

Jag kan ju inte vara helt säker på att jag har varit där och fingrat och ändrat på någon inställning, men jag tror inte det? Och i den mån jag tittat kan jag inte hitta var jag skall ändra / ändra tillbaka detta igen. Eller var det en "feature" som togs bort?

Trevlig helg!
< < < 1 2 > > >
1982 • Kalmar
#2
20 oktober 2017 - 16:31
Gilla 
Har haft precis samma problem. Klockan synkar inte heller trådlöst till telefonen för att överföra pass till Garmin connect sedan någon vecka eller två tillbaka. Jag har testat att starta om och installera om mjukvara utan någon förbättring. Trodde det var bluetooth - kopplingen i min klocka som hade pajat (står bara och blinkar) men om fler har samma problem kanske det är någonting annat?
Mathias Johansson
1967 • Torslanda
#3
20 oktober 2017 - 16:48
1 Gilla 
Johan, Autolap infon kommer inte från klockan utan från mobilappen. Det har kommit flera nya versioner av den på senare tid och jag har märkt att vissa av mina settings resettas. Om du klickar på din klocka i mobil connect och sedan på enhetsinställningar och slutligen på ljudvarningar så hittar du de inställningar du behöver aktivera igen.

Mathias Johansson
1967 • Torslanda
#4
20 oktober 2017 - 16:58
Gilla 
Marcus, funkar det inte ens om du klickar på sync now? Om den syncar så funkar bluetoth och det är mer troligt att connect mobile app inte märker att det finns en ny fil att föra över. Om det inte funkar så kan du gå till inställningar och längst ner i den listan finns enhetsanslutning. Slå på deveice connection aid som dels ibland ger bättre stabilitet på bluetoth men även ger felsökning om den inte kan connecta via bluetoth.
1982 • Kalmar
#5
20 oktober 2017 - 18:38
Gilla 
Tack för tipsen Mathias. Tyvärr får jag det inte att fungera. Provade även att plocka bort klockan från appen och försöka lägga till den igen utan lycka. Appen hittar klockan och frågar om jag vill lägga till den (vilket tyder på att bluetooth funkar) men sedan när den ska läggas till funkar det inte. Står bara och snurrar och sedan "Gick ej försök igen" gång på gång.


Jonas Bredin
1969 • Sollentuna
#6
20 oktober 2017 - 20:16
Gilla 
För att ansluta klockan måste man gå in i inställningsmenyn i klockan. Det räcker inte med att göra det från mobilen. Gå in på "Inställningar/Bluetooth/Para ihop med mobil enhet" så bör det fungera.
1982 • Kalmar
#7
20 oktober 2017 - 20:52
Gilla 
Jonas: är det jag gör. Även läst instruktionsboken pärm till pärm för att se att jag inte missar något.
1985 • Göteborg
#8
20 oktober 2017 - 22:13
Gilla 
Du måste glömma/ta bort klockan på både appen och på telefonens inställningar. Sen parkopplar du på nytt
1967 • Göteborg
#9
21 oktober 2017 - 07:04
Gilla 
Mathias:Skall kolla detta en extra gång. Hoppas det går att få till. Tack för informationen.
1982 • Kalmar
#10
21 oktober 2017 - 08:51
Gilla 
#8 har även testat det utan framgång.

Tack för alla tips men nu ger jag upp. Lämnar tillbaka klockan och återgår till Runkeeper. Klockan har krånglat mer på 3 veckor än runkeeper gjort på snart 4 år.

Jonas Bredin
1969 • Sollentuna
#11
21 oktober 2017 - 11:23
Gilla 
Trist att det inte funkar. Antar att du redan provat andra enkla lösningar som att starta om både klocka och mobil.
Hans Westerback
1958 • Lidingö
#12
21 oktober 2017 - 11:42
1 Gilla 
Vet inte om det är relevant här, men sen iPhone uppgraderade till IOS 11 så har Garmin problem med Bluetooth kopplingen. Om jag förstått det rätt så har Apple ändrat nåt i sin BT, som gör detta, och antagligen så måste Garmin göra nån egen uppdatering för att anpassa sig till det (både av appen och sin firmware, kanske?)
Min 735XT har haft problem med detta...
1982 • Kalmar
#13
21 oktober 2017 - 12:09
Gilla 
#11 ja testat det mesta, tack iallafall.

#12 kan vara förklaringen. Dock fungerade det bra någon vecka med nya IOS.

Jag är lite allergisk mot tjänster som strular som Garmin gjort, främst när andra tjänster som är helt gratis fungerar bättre. Jag kanske bara haft otur. Nu är klockan återlämnad och jag lyckades få pengarna tillbaka. Får se om jag ger det en ny chans längre fram.
Åsa
1978 • Tyresö
#14
21 oktober 2017 - 21:37
Gilla 
Tråkigt att höra. Har inte haft några problem alls med min. Kan tillägga att jag har en androidmobil.
Magnus Hansson
1980 • Älvdalen
#15
22 oktober 2017 - 14:54
Gilla 
Har inte haft problem alls med klockan tills för någon månad sen då det kom en uppdatering till garmin connectappen. Klockan ville inte alls synka med mobilen längre. Det löste sig genom att avinstallera garmin connect och manuellt ladda hem en äldre version och stänga av autouppdateringar för just den appen. Kan tillägga att jag har android.

/Magnus
1967 • Göteborg
#16
5 november 2017 - 11:34
Gilla 
Förutom problemet med att klockan/telefonen inte ger mig information om varvtider, som var anledningen till foruminlägget, så har jag upptäckt fler märkligheter. Men jag verkar, om man läser igenom, inte ensam.

Har bytt telefon, iPhone 8+ och den är uppdaterad med senaste iOS (11.1), jag har gjort alla uppdateringar av Garmin Connect, som har kommit, samt att jag har avinstallerat, installerat på nytt, garmin-appen, för säkerhetsskull. Jag har problem med synkningen.

Detta problem gör ju att grundproblemet uppstår. Kommunicerar inte klockan och telefonen, så kan jag inte får varvtider i örat. Har även problem att synka över rundor och träningspass.

Dock, så är den ansluten när man kollar under bluetooth. Men inte om man kollar i appen. Parkopplar jag, så funkar det den gången, sen slutar det fungera.

Nu fungerar det inte ens att ta bort parkopplngen och lägga till den igen - Ihopparningsfel, hela tiden.

Vet inte om det är, Apple, iOS eller Garmin som är boven i dramat.
Staffan Nilsson
1971 • Helsingborg
#17
5 november 2017 - 14:56
Gilla 
Sedan både min iPhone 6 uppdaterats till nyaste versionen av 11.1 och garmins app uppdaterats så funkar synkningen igen för min 935:a.
Hans Westerback
1958 • Lidingö
#18
5 november 2017 - 15:34 Redigerad 6 november 2017 - 07:41
Gilla 
Helt plötsligt började min FR735 strula, återställde sig från svenska till engelska hela tiden, och drog igång aktivitetskollen ("Rör på dig" hela tiden. Men så kom en uppdatering av Garmin appen häromdan, nu verkar både dessa konstigheter vara borta och BT kopplingen stabilare igen!

Edit: Ropade hej för tidigt, i morse var BT-kopplingen borta igen, tvungen starta om iPhone....
1967 • Göteborg
#19
6 november 2017 - 08:27
Gilla 
Nu kan jag inte parkoppla mina enheter alls längre. Tidigare (se inlägg från igår) kunde jag parkoppla, så funkade det ett litet tag, kommunikationen mellan klocka och telefon. Nu går det inte ens att parkoppla dem?

Tillägg på mitt tidigare inlägg är ju att trots att Garmin Connect på telefonen, och klockan på armen inte har flyttat över data, lyckats synka (men de är ansluta enligt blåtand på klockan) så har klockan gett mig notifieringar, i form av sms, telegram och epost, samt skickat den irriterande påminnelsen om "Rör på dig".

Och som sagt, nu på morgonkvisten gjorde jag ett försök att koppla ihop klocka och telefon, men nu går det inte alls. Mycket märkligt, tråkigt.
Hans Westerback
1958 • Lidingö
#20
6 november 2017 - 08:30
Gilla 
#19 Johan, vet inte om redan gjort så här, men när jag inte kunnat parkoppla på nytt, så gjorde jag så här:
- i appen, ta bort enheten (klockan alltså)
- i telefonen, inställningar Bluetooth, glöm klockan.
- starta om telefonen - absolut nödvändigt!
- gör en ny parning
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.