Viktor Johansson PT | Hallands Ultra - Väggen blev total, det blev svart!
Viktor Johansson PT

Hallands Ultra - Väggen blev total, det blev svart!

Ja i lördags blev jag en erfarenhet rikare och nu i efterhand tar jag det som en stor lärdom. Jag gick in i väggen och det var verkligen något nytt, det blev svart!

Energiplanen var viktig 

30 grader och gassande sol, det blev den störta utmaningen. Energiplanen var tydlig och så här såg det ut kvällen innan start. 

image
  1. Starten-5 km: 500 ml vatten + 100 g sport + 1 dos intend 
  2. 5-10 km: 500 ml vatten + 100 g sport
  3. 11 km - Loppets egna kontroll: 2 muggar sportdryck
  4. 16-21 km: 3 dl sportdryck + 2 gel
  5. 21 km - Loppets egna kontroll: 3 muggar sportdryck
  6. 24-29 km: 500 ml vatten + 100 g sport + 2 dos intend
  7. 29 km - loppets egna kontroll: 3 muggar sportdryck + 2 gel
  8. 30 km-36 km: 500 ml vatten + 150 g sport
  9. 36 km - loppets egna kontroll: 3 muggar sportdryck
  10. 40-46 km:  500 ml vatten + 100 g sport
  11. 46 km - loppets egna kontroll:  3 muggar sportdryck + 2 gel
  12. Mål - 5 timmar
image

Vi hade i alla fall roligt under loppet - här ser ni mig tillsammans med Mr. Siljegård vid Tylösand efter 6 km. 

5-10 slag högre och utebliven vätskelangning vid 24 & 30 km

Loppet startade och det var med en pigg kropp jag sprang iväg. Känslan var att det gick kontrollerat, men klockan visade ganska snabbt en högre puls än vad som önskade. Det var något vi hela tiden hade koll på, men eftersom känslan var så lugn så fortsatte vi. Den här värmen gjorde att pulsen steg, vilket jag vet att den gör, men något jag faktiskt ignorerade. Vid 20 km tackade Martin för sig “jag bryter här - pulsen är för hög men fortsätt du”. Jag fortsatte i samma tempo enligt plan (5:25-5:35 min/km) och sprang och väntade på en påfyllning vid

image

Inne i stan efter ca 20 km - det är här Martin också kliver av på grund av hög puls och känning i (gubb?)- vad. 

Problem med vätskelangning vid 24 & 30 km

Jag fortsatte i samma tempo enligt plan (5:25-5:35 min/km) och sprang och väntade på en påfyllning vid 24 km. 500 ml+100 g sport + 2 skopor intend, en perfekt påfyllning halvvägs in i loppet. Men där är det tomt och jag tänker direkt att han står vid nästa kontroll vid 29 km istället. Jag tryckte i mig några extra gel och tänkte egentligen inte mer på det. Känslan var fortfarande god och jag hade fortfarande bra fart under benen. Dock var jag helt själv, såg varken personer framför eller bakom. 

Framme vid loppets egna kontroll efter 29 km träffar jag Thomas Wollents som fångar mig på bild

image

Viktor Johansson passerar 29 km efter 2:55 timmar. Ser pigg ut! 

3 timmar, 30 km, 30 grader och gassande sol, ja det var här räknade med med att få vätskepåfyllning. Tanken då var att ta båda flaskorna och fortsätta med båda i västen. Då skulle jag ha 1 liter vätska med 250 g sportdryck + 2 skopor intend. Men det ända jag såg framför mig var bara en låååång uppförsbacke och en jädrans massa damm från sand/grusvägen. 

Väggen blev total!

Vid kontrollen vid 29 km kände jag mig faktiskt pigg, men bara 2 km senare blev det svart… Det är svårt att beskriva nu i efterhand hur det var, men det kändes som någon slog mig i huvudet och allt blev svart. Jag stannade och ställde mig hängandes med händerna på låren och funderade på vada som hände. Jag kände mig full!! Där och då, bestämde jag mig för att bryta.

Jag tittade bakåt men såg ingen, jag tittade framåt och det var fortfarande den här jävla lååånga uppförsbacke jag såg och jag tittade på klockan som visade 32,6 km. Det var alltså 4 km kvar till nästa kontroll.. Där blev det tungt ännu en gång. Men det var bara att börja gå. Jag tog 2 gel från midjeväskan och på något hoppades att dom kanske skulle kunna kicka in direkt. 

Vid 34 km kommer “äntligen” min langare på cykel, vilket kändes bra. För då var det någon som kunde ta hand om mig när jag ramlar ihop, tänkte jag. Vi gick (jag vinglade) tillsammans de sista kilometerna. Jag var då vid gott mod och jag hoppas inte jag sa något dumt till dig.. I så fall ber jag om ursäkt, hahaha! 

image

Känslan när man har väggat i 30 graders hetta???? Idag insåg jag hur extremt viktigt det är att få i sig vätska & energi under aktivitet. Energiplanen var perfekt utstuderad i minsta detalj. Men av olika anledningar uteblev vätskelangningen vid 24 & 29 km och bara 2 km senare så blev väggen total. Det blev svart!!

Vad tar jag med mig från detta lopp

  1. Titta på pulsen och anpassa tempot efter den. 
  2. Gå inte bara på känslan - anpassa tempot efter väder och vind
  3. Stanna och drick mer vid loppets egna kontroller  
  4. Räkna alltid med vätskestrul - ta med mer än var du tror
  5. Klaga eller skyll aldrig på någon annan än dig själv! 

Sist men inte minst - Hallands ultra är ett fantastiskt vackert lopp här på hemmaplan. Nästa år är jag på banan igen och då får min kära vätskelangare än ny chans att revanschera sig. Eller hur Micke?

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.