Backarna på Midnattsloppet i Göteborg 2014 | Blogg: Stefan van den Berg

Backarna på Midnattsloppet i Göteborg 2014

 

Jag har noterat alla motlut av betydelse på banan 2014. De är noterade i omvänd ordning och tilldelade min egen subjektiva pustfaktor. 

#1 Björngårdsvägen förbi Plikta. Det är runt 500 meter till mål, det gör att trots de trötta benen, så går det att börja spurten här i denna lilla backe i Slottsskogen med stigning på 5 meter. Pustfaktor 2. 

#2 Den sista lilla backen förbi vägbommen ut från Nordostpassagen ut mot Jungmansgatan, en liten stigning som är tvådelad. Den 666 meter långa Nordostpassagen är nu avklarad. Pustfaktor 2.

#3 Fontänstigningarna på Nordostpassagen är en tredelad liten stigning på Nordostpassagen. Pustfaktor 1

#4 En liten stigning förbi några cykelställ här på Nordostpassagen, ställer inte till besvär. Pustfaktor 1

#5 Denna lilla stigning på Nordostpassagen är lite krokig men lättsprungen. Pustfaktor 1.

#6 Den inledande lilla småstigningen förbi en staketinhängnad sandlåda på Nordostpassagen kommer att kännas i benen. Här är också 9-km-passeringen. Pustfaktor 2 

#7 Oscar Fredrikskyrkan är den näst värsta backen på denna bana och det börjar luta svagt emot redan på Värmlandsgatan, när det är 1500 meter kvar till mål. Du ser nu kyrkan framför dig och fattar att här kommer att bli en riktigt jobbig stigning. När du väl kommer in på Oscar Fredriks kyrkogata är det rejält brant Nu kommer 150 plågsamma meter löpning uppför. Totalt är det mindre än 20 meter du skall upp. Men förhoppningsvis står det många åskådare här för att heja på alla utmattade löpare. Kören på kyrktrappan livar förhoppningsvis upp. Här gör det ont i vader och lår. Här går många och du får ziggzagga lite. Banan går i en halvcirkel runt kyrkan så du ser inte hur lång backen är förrän du kommit runt. Låren kommer att vara trötta här efter att just ha sprungit upp till och sen ner från, Masthuggskyrkan. Pustfaktor 6.

 #8 Vid 6 km kommer detta lopps verkliga utmaning. Masthuggskyrkan via Kjellmansgatan och Storebackegatan är en riktigt elak backe. Du skall upp till 67 meter över havet! Backen är 600 meter lång, men den planar ut på två ställen, men det går egentligen inte att vila ändå. Stigningen från Stigbergstorget är ungefär 45 meter! Det kanske låter hemskt, men backen är lite lindrigare än Abborrbacken på Lidingöloppet. Det lär bli en hel del som kommer att gå här. Sen skall dessa trötta benen springa nedför igen. Pustfaktor 8!

 #9 Allmänna vägen och sen över Stigbergstorget upp mot Bangatan är inget större utmaning Det lutar lite emot, men ingen större fara än, det är lite mer än halva loppet som är sprunget nu. Pustfaktor 2 

#10 Knölen på Såggatan (4,5 km) är lite småelak, men snart går det nedför. Pustfaktor 2.

 #11 Ekedalsgatan är lång och stiger svagt. Det blir en del höjd som skall tas efter 4 km. Det har ju inte varit slätt den senaste kilometern utan svagt uppför. Sammanlagt har det stigit nästan 40 meter på de senaste 1,3 km nu Pustfaktor 3

#12 Slottsskogsgatans fjärde stigning efter Mariaplan mot Ekedalsgatan. Flackt och inte särskilt jobbigt . Pustfaktor 1 

#13 Slottsskogsgatans tredje stigning upp mot Mariaplan från Jaegerdorffsplatsen. En lång men inte särskilt brant stigning En tredjedel av banan gjord.  Pustfaktor 2 

#14 Slottsskogsgatans andra stigning vid Vänmötet precis innan Slottsskogsgatan gör en nittiograders sväng efter 1,75 löpta km. Pustfaktor 1 

#15 Vedbacken är en seg liten stigning i Slottsskogen upp mot Fågelhuset. Pustfaktor 3

#16 Slottsskogsgatan springs det mycket på Midnattsloppet. Här första stigningen, ett litet motlut som klaras av utan problem med pigga ben. Pustfaktor 1 

#17 Knölen på Margretebergsgatan är väl bekant för alla Göteborgsvarvslöpare. Nu kommer den redan efter 200 meter. Pustfaktor 2.

I ett annat inlägg på en annan sajt förklarar jag pustfaktorn. http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPosting...

5 kommentarer till inlägget

Henrik Börjesson
1974 • Mölnlycke
#1
21 augusti 2014 - 21:50
Bra genomgång!
majorna
0 • majorna
#2
22 november 2014 - 12:49
Bra tråd som fått för lite uppmärksamhet.

Jag tycker backen upp mot Oscar Fredriks kyrka var jobbigast. Dels var den brantare än Masthuggskyrkan, dels fortsatte det med en massa småbackar ända in till mål sista km när man sprang på Nordostpassagen.

Banan borde väl ha mäts något längre 2014 jämfört med 2013?
Ändring 1 - efter 1km sprang man runt fotbollsplanerna (dvs längre).
Ändring 2 - vid 9km sprang man rakt upp förbi Oscar Fredriks kyrka, istället för Vegagatan (dvs kortare).

Tycker ändring 1 är mycket längre än det man minskade i och med ändring 2.

1963 • Göteborg
#3
22 november 2014 - 18:16
Banförändringen berodde på att målet flyttades tillbaka från Björngårdsvillan till Lilla Dammen samt att starten flyttades längre fram till södra ändan av Stora Dammen. Allt för att få mer plats i start- och målområdet. Att nu springa runt Dalens planer kompenserade nästan för den förändringen. Att ta vägen upp för Oscar Fredriks kyrkogata i stället för att att ta Vegagatan, gjordes mest för att slippa en besvärlig avstängning av Vegagatan med flera P-garage och en busslinje. För övrigt var den uppmätta vägen förbi Vegagatan några meter längre. Och ja kontrollmätning görs varje år. 2015 kommer att innebära att Mariaplan är ombyggd, och om det går att springa förbi här som 2014 är inte helt klart. Trafikkontoret har inte ritat klart än. och hur banan 2015 skall se ut är ännu inte fastställt.
majorna
0 • majorna
#4
26 november 2014 - 08:12
Hoppas ni fortsätter dra sträckan genom Majorna och upp till Masthuggskyrkan. Det är den klart roligaste banan för lopp i Göteborg, egentligen den enda roliga banan över 10km.

Skräckexemplet är Jubileumsloppet 10km, med en lång folktom raksträcka som start, följd av Älvsborgsbron och avslutas med en lång raksträcka in till en gigantisk intetsägande plats på Hisingen. Hade kanske varit roligare om målet legat i Göteborg. Nu blir det som om New York Marathon hade startat i Central Park och gått i mål på en tråkig plats ute på vischan.
1963 • Göteborg
#5
26 november 2014 - 14:54
Jubileumsloppet hade betydligt mer intressantare bansträckningar i åtanke när detta startade, tyvärr finns tjänstemännen på Trafikkontoret i Göteborgs Stad som anser att om löpartävlingar skall anordnas i Göteborg, så finns Slottsskogen och Skatås att tillgå, där ingen som helst biltrafik eller kollektivtrafik hindras.
Det är visserligen Polisen som ger det formella tillståndet för ett evenemang på gatumark, men om remissinstansen Trafikkontoret säger nej, så blir det inget av. Jag är för övrigt helt övertygad om att någon skulle vilja starta Göteborgsvarvet idag, så hade Trafikkontoret bara skrattat och sagt nej direkt.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.