Ultegra Di2 - första intryck

Vintertest i goa källarvärmen här med sadeln lite för högt Foto: Leifilund

Ultegra Di2 - första intryck

PrylarTest. Vintern kom samtidigt som Rose Carbon Ultegra Di2. Så med minus 10 ute och 20 plus i källaren var valet lätt sugen på att känna lite på elektroniken dags för ett första-intryck-test på trainern.


Same same but different

Vid växling trycker jag med elektroniska Ultegra på samma ställen som vanligt - på sidan av bromsreglaget och på sidan av lilla reglaget som sitter under bromsreglaget - men känslan är en annan.

På mekaniska Ultegra känns verkligen att nåt händer vid växling när reglagen svarar på tryck genom att flytta sig i inåt.

På elektroniska Ultegra finns också en rörelse inåt i reglagen men inte så markerat och klicket i reglagen är ganska diskret så känslan av växling är inte jättetydlig.

Just känslan gör att elektroniska växlingen blir lite knepig i starten, men övning ger färdighet tryckandet är helt klart en vanesak.

Med elektroniska Ultegra gäller alltid ett tryck = en växel så att växla tre kransar bak kräver tryck-tryck-tryck, vilket tar lite längre tid än ett lååångt tryck som är möjligt vid mekaniska Ultegra, men även här gäller att övning ger färdighet.

Om möjlighet hade funnits att ge elektroniken i Ultegra Di2 ett personligt stuk så hade mitt val blivit: ett tryck = en växel, ett tryck och håll = tre växlar och dessutom skulle ett tryck följas av mera markerat klickljud.

Scenariot är kanske inte så långsökt för programvara från Shimano finns redan för att koppla Ultegra till PC via en speciell dosa. Huvuduppgiften verkar vara att felsöka Di2, men redan nu ingår också möjlighet att styra hur växlingsknapparna fungerar, än så länge bara i begränsad omfattning genom att byta plats så att normala trycket för nerväxling blir upp och normala upp blir ner vilket ger läge för kul "kompishyss"...

Ytterligare en grej att önska sig är "gubbtrimning" alltså möjlighet att montera knappar för växling uppe på styret, fast tillvalet känns kanske inte så Ultegra Di2.


Med beröm godkänt

När trycket väl börjar sitta så växlar elektroniska Ultegra jämfört med mekaniska Ultegra väldigt bra bak och helt suveränt fram. Skillnaderna är kanske inte i måste-ha-klass, men utan vajrar och höljen som försämras av dåligt väder eller åldras så kommer funktionen att hålla samma klick hela tiden, vilket är klart plus för elektroniken.


Laddning
Batteriet som driver motorerna i framväxeln och bakväxeln klarar enligt Shimano 200 mil mellan laddningarna som tar 90 minuter.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons