Inre och yttre motivation

Foto: Mathilda Piehl

Inre och yttre motivation

Tips/TräningNytt år, nya löften. Nya mål och nya planer. Motivationen är det inget fel på! De senaste passen har det känts lite underligt i benet men det har ju flyttat runt så det har inte varit något att bry sig om. Tills nu. Någonstans på resan slutade det ”kännas underligt” och började göra ont. Vila i sex veckor? 

En skada har en mental sida och en fysiologisk. Ofta bortser vi från de psykologiska aspekternas inverkan men faktum är att vägen tillbaka kan förlängas rejält om man inte är förberedd och forcerar rehabiliteringen.

När något händer väger vi den upplevda svårigheten mot vår kapacitet. Känner vi att där finns ett glapp uppstår en obalans som medför en stressrespons. Hur vi hanterar den är olika och det behöver inte nödvändigtvis vara negativt men blir den för långvarig och obehaglig så får det negativa följder. Är man en starkt problemfokuserad person och man inte ser en tydlig lösning eller inte känner sig ha kontroll på situationen är det fullt begripligt att man bli frustrerad.

Det är inte förrän du står där med ett till synes olösligt problem som du inser hur mycket du identifierar dig med din träning och hur mycket i ditt liv som kretsar kring den. Om det är för stora delar av dig som ligger i träningsfacket kan det bli kämpigt.

Så hur kan man förebygga att man hamnar i en identitetskris under en skadeperiod? En del är att fundera på vad som motiverar dig.

Motivation är en känsla som ger energi åt något håll. Vi går inte upp ur sängen utan att vi har motiv och mål. Motivationsmönster beror bl.a. på vem man är som person, ens självkänsla, självförtroende i olika situationer och hur ens vanor och erfarenhet ser ut.

Som jag berättade sist finns det inre och yttre motivation. Inre handlar om positiva sinnesupplevelser, upptäckarglädje och att lära sig nya saker med fokus på process och inte resultat. Yttre motivation handlar om belöningar, restriktioner eller straff. En del av motivationen kan skifta väldigt snabbt beroende på situation och omgivning, en annan del är mer konstant och oberoende av kontext.

Med tyngdpunkt på inre motivation minskar risken att den tryter och chansen är större till mer positiva upplevelser, ökad koncentrationsförmåga och flow.

Motivation beror också på omgivningen. Hur ser det ut i din sport? Vad är det som räknas och belönas? Är det vem som är snabbast eller njuter ni av allas framgångar oavsett? Det behöver inte vara en uttalad prestationskultur där man inte platsar för att man ska känna att man inte lever upp till standarden. Det kan räcka med ett skämtsamt ord i förbifarten och blixtsnabbt vet alla vad som gäller och grogrunden till ytterligare en extern motivationsfaktor har skapats.

Så vad driver dig? Är det längtan att få visa omgivningen vad du genomfört? Är det själva glädjen att lära dig eller upptäcka något nytt? Är det längtan att uppnå eller skapa något som driver dig eller är det tillfredsställelsen i själva utförandet och upplevelsen som lockar?

2 kommentarer till artikeln

T Springsson
1970 • Skotrampa
#1
6 april 2014 - 11:44
För mig har motivationen skiftat, mognat skulle jag vilja säga, till att mera ha inslag av gemenskap med mina vänner att göra. Tidigare var jag mer fokuserad på att överraska mig själv och omgivning att jag minsann kunde genomföra större och större utmaningar, även om det innebar att jag kunde åka på tävlingar helt ensam. Men jag har upptäckt att just den tillfredsställelsen är kortvarig och ihålig om mina kompisar inte är med på tåget och kan dela samma upplevelse. Jag vill fortfarande försöka slå mina PB men vill dela samma sträva med mina vänner som vill slå just sina egna personbästa. Att tillsammans med mina kompisar få uppleva träningssnacket, löprundorna, resan i bilen till tävlingen och middagen och hotellvistelsen efteråt, är nog det som bäst motiverar mig.

Det är i och för sig en ganska stor del av mig som kretsar kring träning, men jag tycker att jag hittat en bra balans med den hur den skall få mig att må bra.
Anne_Mari Nedevska
1969 • Åsa
#2
7 april 2014 - 14:24
@Springsson:

Det låter verkligen som du navigerat rätt bland dina känslor och motivationsmönster och lärt dig mycket om hur just du fungerar! Det är en stor gåva att kunna betrakta och analysera sitt eget beteende och det behövs kraft och motivation att förändra ett beteende. Vad än i livet det handlar om.

Det är när man hittar den mentala balansen som man kan pressa på fysiskt (förutsatt att man har de fysiska förutsättningarna för uppgiften då). Ofta när jag säger att man ska hitta "glädjen" i träningen så är det just balansen jag menar - att man gör det för att man själv vill och kan njuta av det. Det betyder inte att man bara är ute på fluffpass och aldrig gråter av syran i benen när man når krönet av en backe, absolut inte, men förutsättningarna att orka med många såna pass finns i balansen och glädjen.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.